Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη, 22 Σεπτεμβρίου 2016

Ας γνωρίσουμε το “Σχολειό της Φύσης”

Φωτογραφία: Αγγελική Μαυρομμάτη
Ελισάβετ Γεωργιάδου

Πότε ιδρύθηκε το Σχολειό της Φύσης;

Ξεκίνησε να χτίζεται το 2006 και λειτούργησε το 2007 στον Τρίλοφο Θεσσαλονίκης.

Ποια ανάγκη σας οδήγησε στη δημιουργία του;

Η βαθιά επιθυμία να δημιουργήσουμε έναν τόπο που να ταιριάζει στο παιδί και να ικανοποιεί τις ανάγκες του. Έναν τόπο και μία συνθήκη που να σέβεται αυτό που λέγεται παιδική ηλικία, συμπεριλαμβανομένων των γονιών και των δασκάλων.
 

Τι ακριβώς προσφέρει το Σχολειό της Φύσης στα παιδιά;

Προσφέρει την ευκαιρία να κρατήσουν αυτή την παιδική ματιά στη ζωή και να ζήσουν την παιδική τους ηλικία έτσι όπως πρέπει, λαμβάνοντας υπόψη ότι το παιδί είναι σώμα, πνεύμα (νους) και ψυχή. Ικανοποιώντας τις ανάγκες του για σωματική δράση μέσα στη φύση, αναπτύσσοντάς το νοητικά (μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες εικαστικά κ.α.) στοχεύοντας στη μάθηση και όχι στη διδασκαλία, δίνοντάς του τη δυνατότητα να μάθει μέσα από το βίωμα, εκπαιδεύοντάς το σε αξίες ζωής. Και όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε πραγματικές συνθήκες ζωής. Ακόμα προσφέρει την ευκαιρία στους γονείς να εκπαιδεύονται και αυτοί συστηματικά για να αντιληφθούν το ρόλο τους και να διαμορφώσουν μια στάση ζωής πιο ωφέλιμη και πιο αποτελεσματική για τους ίδιους και για τους γύρω τους.

sxoleio_tis_fysis_4


Έχοντας μία τεράστια διδακτική εμπειρία, ποιο θεωρείτε ότι είναι το σωστό πρότυπο εκπαίδευσης για το χτίσιμο αξιόλογων προσωπικοτήτων;

Για εμάς αξιόλογη προσωπικότητα και αξιόλογος άνθρωπος είναι ο ανεπτυγμένος συναισθηματικά και ηθικά, είναι αυτός που μπορεί να λύνει προβλήματα, αυτός που ελέγχει τις δυσάρεστες καταστάσεις, που παίρνει αποφάσεις, που είναι ειλικρινής και ξεκάθαρος προς όλους. Που αντιλαμβάνεται τη φύση ως αξία και που έχει βρει το ιδανικό του, το ιστίο του σύμφωνα με την Οδύσσεια και δεν λοξοδρομεί από αυτό. Είναι αυτός που ξέρει ποιος είναι και τι θέλει και γνωρίζει ότι τη ζωή που ζει την έχει επιλέξει. Επομένως επιλέγουμε μια εκπαίδευση που μιλάει για την Παιδεία του Βάθους (Κώστας Φωτεινός, παιδαγωγός και φιλόσοφος) και όχι του Οφέλους, με μια εκπαίδευση σε αξίες ζωής (Πρόγραμμα Αρετή- Νεόφυτος Χαραλάμπους), που στοχεύει στην αυτονομία και σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής (Μοντεσσόρι), που αναπτύσσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό και στη φύση (Σχολεία του Δάσους), που προωθεί τη βιωματική μάθηση (Ρέτζιο Εμίλια), που ενθαρρύνει τη εργασία και καλλιεργεί τη χαρά (Σουχομλίνσκι- σχολεία εργασίας και χαράς).

sxoleio_tis_fysis_1


Υπάρχουν κάποιοι αντίστοιχοι χώροι στην Ελλάδα ή του εξωτερικό, που θαυμάζετε για την εκπαιδευτική τους δράση;

Φυσικά! Είναι το Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων στο Φουρφουρά Ρεθύμνου, το Σάμερ Χιλλ του Ο΄Νηλ στην Αγγλία, τα Σχολεία του Δάσους στη Γερμανία και αλλού, τα σχολεία προσχολικής ηλικίας στο Ρέτζιο Εμίλια, το σχολείο του Teacher Tom (Seattle, Washington). Το σίγουρο είναι όμως ότι κι αν δεις, ότι κι αν διαβάσεις , τελικά διδάσκεις με αυτό που είσαι. Γι’ αυτό ο μόνος δρόμος του δασκάλου για μένα είναι ο δρόμος της αυτογνωσίας.

Παρατηρώντας τη διαδικτυακή σας παρουσία, ανακαλύπτει κανείς τις δεκάδες δράσεις που διοργανώνετε κάθε χρόνο. Κάντε μας μία ανασκόπηση των σημαντικότερων δράσεων των τελευταίων ετών.

Διάφορα bazaars, φιλανθρωπικού πάντα χαρακτήρα, τα οποία στήνονται με την ενεργή συμμετοχή και συνεισφορά όλων (γονιών, δασκάλων, παιδιών). Εργαστήρια φυσικής δόμησης με την ομάδα cob από τη Λάρισα σε μια προσπάθεια να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με φυσικά υλικά (χώμα, άχυρα, λάσπη κτλ), να ζήσουν το όλοι μαζί φτιάχνουμε κάτι που έχει χρησιμότητα στην καθημερινότητά μας (φούρνο, σπιτάκι για τα παραμύθια κτλ), να νιώσουν το αίσθημα της κοινότητας.

Παράλληλα, πραγματοποιούμε εργαστήρια φυσικής καλλιέργειας, όπου γονείς με παιδιά καλλιεργούμε στον κήπο, μαγειρεύουμε και μοιραζόμαστε το φαγητό μας, εργαστήρια με γονείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, συναντήσεις κοινωνικής δικτύωσης όπου οι γονείς γνωρίζονται μεταξύ τους και μοιράζονται τις επαγγελματικές τους ιδιότητες. Επίσης, διοργανώνουμε εκδρομές μόνο γονέων ή μόνο παιδιών με σεμιναριακό χαρακτήρα και στόχο την αυτονομία και των δυο (για τους γονείς τη συναισθηματική).


Εκτός, όμως, από τα παιδιά, κάθε χρόνο την τιμητική τους έχουν και οι ίδιοι οι γονείς. Τι δράσεις γίνονται μαζί τους;

Οι γονείς είναι απαραίτητοι στη διαδικασία του σχολείου, γιατί είναι οι σημαντικοί φορείς αγωγής για τα παιδιά τους. Οπότε για να εκπαιδεύσουν πρέπει να εκπαιδευτούν οι ίδιοι, για να αντιληφθούν το ρόλο τους. Αυτό γίνεται με σεμινάρια αυτογνωσιακού χαρακτήρα με σπουδαίους συνεργάτες και συνοδοιπόρους σε αυτήν την εκπ/ση και φιλοσοφία (δραματοθεραπεία, art-therapy, σχολή γονέων, τύμπανα, παιχνίδι μόνο για γονείς ή και γονείς με παιδιά κ.α) με δράσεις σε ομάδες κοινοτικού ή φιλανθρωπικού χαρακτήρα, με συμμετοχή σε θεατρικές ομάδες, με ομάδες παιχνιδιού ή μουσικές ομάδες (όπως η ομάδα κρουστών «Ritmo natureza» ή οι «γονείς εν δράσει»). Οι γονείς που ήταν και είναι στο σχολείο έχουν προχωρήσει σε δημιουργία συλλόγου, το «Δέντρο Ζωής», που στοχεύει επίσης σε αλληλέγγυες δράσεις, σε ημερίδες εκπαιδευτικού χαρακτήρα και σε θεατρική ομάδα («Κύκλος Ζωής») με παραστάσεις ακόμα και στο Μέγαρο Μουσικής και το Βασιλικό. Ακόμα μέσα στην εκπαίδευση συμπεριλαμβάνονται και εκδρομές με σεμιναριακό ή ψυχαγωγικό χαρακτήρα που είναι είτε μόνο γονείς (τα παιδιά μένουν και κοιμούνται στο σχολείο) είτε γονείς με παιδιά.
 

Φωτογραφία: Αγγελική Μαυρομμάτη

Ποιες εικόνες κρατάμε από τη μέχρι τώρα ιστορία του Σχολειού;

Την εικόνα των παιδιών στα χωράφια, την εικόνα των παιδιών να φυτεύουν στον κήπο, να μαγειρεύουν, να καθαρίζουν τα κοτέτσια, να μαζεύουν αυγά, να χτίζουν με τη λάσπη, να κάνουν μαθηματικά στη φύση να παίζουν αληθινά παιχνίδια που έχουν δράση και έκπληξη. Κρατάμε την εικόνα των γονιών σε κύκλο, την εικόνα κατασκήνωσης γονιών και παιδιών στην αυλή του σχολείου με την αίσθηση πως ότι και να συμβεί εγώ έχω αυτό, έχω την ασφάλεια που σου δίνει η ομάδα και ο κοινός στόχος, που είναι να γίνουμε καλύτεροι γονείς, άρα καλύτεροι άνθρωποι.

Ποιο είναι το πιο κολακευτικό σχόλιο που έχει ακούσει για το Σχολειό, από γονιό και μαθητή;

Για μαθητή θα αναφέρω το σχόλιο τελειόφοιτου, που με το που μπήκε στο σχολείο αναφώνησε «σπίτι μου σπιτάκι μου», καθώς βασικός στόχος μας είναι να τον νιώθουν σαν ένα τόπο, που μπορούν να ξαναγυρνούν και να αντλούν από αυτόν και αντίστροφα και το σχόλιο μαθήτριά μας, μέσα σε έναν διάλογο παιδιών, όπου ακούστηκε το εξής καταπληκτικό: «πηγαίνω στο καλύτερο σχολείο, γιατί σε δύο μέρες γεννάει η κλώσα μας». Από γονείς είναι πολλά και πολύ ουσιαστικά, τα οποία μου τα στέλνουν σε γράμματα ή μου τα λένε συνέχεια, όπως το σχόλιο μιας μαμάς που είπε ότι αυτό το σχολείο δίνει την ευκαιρία στους γονείς να κάνουν ένα βήμα πίσω στην παιδική τους ηλικία και στα παιδιά τη δυνατότητα να κάνουν ένα βήμα μπροστά προς την ωριμότητα και σε αυτόν τον καινούριο τόπο συνάντησης που το σχολείο όρισε , όλοι είναι καλύτεροι άνθρωποι.



Τι περιλαμβάνουν τα μελλοντικά σας σχέδια;

Μια συνέχεια της φιλοσοφίας στην επόμενη βαθμίδα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δηλαδή, κάτι που ήδη ξεκίνησε ως διαδικασία, καθώς ο αγαπημένος δάσκαλος του Φουρφουρά, Άγγελος Πατσιάς είναι φέτος εδώ μαζί μας στο Σχολειό της Φύσης και ετοιμάζουμε από κοινού μαζί και με το Γιάννη Σωτηράκο (Ευ ζην- Αθήνα), που έχει δημιουργήσει την Α2Κ μια ΜΚΟ που έχει στόχο την εκπαίδευση, το project του Δημοτικού σχολείου. Παράλληλα, επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ομάδες παιδιών εκτός σχολείου σε δάση και σε βουνά με στόχο να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τις δυνατότητες τους και να αντιληφθούν ότι μπορούν να τον εμπιστεύονται, όπως μπορούν να εμπιστεύονται και την ίδια τη ζωή, έτσι όπως το κάνουμε στο Καζαβήτι της Θάσου, όπου μένουμε 10 μέρες χωρίς γονείς, στη Βάλια Κάλντα στη Βωβούσα για 4 μέρες, στα χιόνια για σκι, σε καταλύματα δίπλα σε λίμνες και σε ποτάμια. 
Επίσης κυρίαρχος στόχος είναι το άνοιγμα της εκπαίδευσης των γονιών σε περισσότερο κόσμο, που θα περιλαμβάνει και τμήμα για γονείς πριν γίνουν γονείς και η οποία εκπαίδευση εμπλουτίζεται φέτος με το «Καφέ Σχολείο» και τη Σοφία Φώτεινα της Παιδείας του Βάθους, που θα έρχεται από την Αθήνα γι’ αυτό το σκοπό.


Περισσότερα για το Σχολειό της Φύσης εδώ και εδώ.

1 σχόλιο:

  1. ΥΠΕΡΩΧΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΣΗΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ, ΜΠΡΑΒΟ ΜΕ ΚΑΘΕ ΩΡΑΙΟ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΗΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΕΤΕΣ ΕΥΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΙΩΘΗΣ ΟΛΕΣ ΤΗΣ ΑΝΕΣΗΣΟΥ : ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ,,,, ΣΤΗΝ ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή